Social Matters >> Clothing & Lifestyle

Question # : 58831

India

I am slightly bald in my forehead. I would like to know if I undergo a cosmetic surgery (hair bonding) for the same, will I be still eligible for doing my routine namaz or (kya mera ghusl ho jayega). If I am not eligible, please let me know the reason also.

Answer : 58831

Published on: Apr 28, 2015

بسم الله الرحمن الرحيم


(Fatwa: 446/411/SN=07/1436)

If the hair that are transplanted by surgery cannot be separated then they shall carry the same ruling as of the original hair of head in respect of wudhu and ghusl. But if they may be separated then masah will not be enough on those hair; while making wudhu it shall be necessary to do masah of one fourth part of the head excluding the artificial hair; otherwise wudhu shall not be valid and as for the ghusl it is necessary to put off the artificial hair and let water reach the root of the hair; otherwise ghusl shall not be valid.

It should also be noted that if the hair that are transplanted are the hair of the same person or were taken from other part of the head or from the hair of animals except pig or they are artificial hair prepared from pure things then it is allowable to have hair bonding for hiding baldness. But, if they are the hair of any man or they are impure in itself i.e. they are pig hair or prepared from impure things then it is not lawful to transplant such hair according to the Shariah.

مستفاد: ووصل الشعر بشعر الآدمي حرام سواء كان شعرها أو شعر غيرها ولا بأس للمرأة أن تجعل في قرونها وذوائيها شيئا من الوبر (هنديه ظ 5-358، الباب التاسع عشر فى المثاني الخ كتاب الكراهيه، ط: زكريا) وفيه (ص: 360) .....إذا أراد الرجل أن يقطع اصبعاً زائدة أو شيئاً آخر، قال نصير: إن كان الغالب على من قطع مثل ذلك الهلاك؛ فإنه لا يفعل وإن كا ن الغالب هو النجاة فهو في سعة من ذلك الخ وقال العلامة السهارنفوري في ذكر معنى "تغيير خلق الله" .... فإن الظاهر أن المراد بتغيير خلق الله سبحانه وتعالى حيواناً على صورته المعتادة لا يغيرفيه لا أن ما خلق على خلاف العادة مثلاً كاللحية للنساء أو العضو الزائد فليس تغييره تغيير خلق الله (بذل المجهود 17/15 باب صلة الشعر ، ط: بيروت) وقال الملا على القارى: ......فيه إشارة إلى أن الحرام هو المفعول لطلب الحسن أما لو احتاجت إليه لعلاج أو عيب في السن ونحوه فلا بأس به (مرقاة المفاتيح 7/4431، باب الترجل، بيروت)

Allah knows Best!


Darul Ifta,
Darul Uloom Deoband

Related Question