• متفرقات >> حلال و حرام

    سوال نمبر: 39000

    عنوان: جس جگہ میوزك وغیرہ ہو وہاں كھانا كھانا كیسا ہے؟

    سوال: رفتن بہ عروسی کہ درآن میوزک است آیا جاہز است؟ وخوردن غذای این عروسی چطور است حرام است یا حلال؟ و غذای کہ بدست بی نماز یا مشرک یا کافر پختہ شود خوردنش جاہز است؟

    جواب نمبر: 39000

    بسم الله الرحمن الرحيم

    فتوی: 302-291/N=6/1433 (۱) رفتن بہ عروسیکہ دراں میوزک یا امرے دیگر از امور محرمہ فی الشرع باشد ودرو شرکت کردن جائز نیست قال في الدر (مع الرد کتاب الحظر والإباحة: ۹/۵۰۲، ط: زکریا دیوبند): وإن علم أولا باللعب لا یحضر أصلاً سواء کان ممن یقتدی بہ أولا․․․ إھ (۲) اگر بر جائے اطعام طعام امرے از امور محرمہ نباشد غیر مقتدا یعنی: شخص عامی را خوردن آں طعام دعوت جائز است، حرام نیست ولے ازیں چنیں دعوت احتراز اولیٰ است، وأما مقتدا از علما وصلحا واہل تقویٰ را دریں چنیں دعوت شرکت روا نیست، برآنہا از خوردن ہم چنیں دعوت احتراز واجب است۔ واگر برجائے اطعام طعام امرے از امور محرمہ باشد خوردن آں طعام دعوت مقتدا وغیر مقتدا کسے را روانیست، برہرشخص ازو احتراز واجب است۔ قال في الدر (مع الرد کتاب الحظر والإباحة: ۹/۵۰۱، ۵۰۲): دُعي إلی ولیمة وثمہ لعب أو غناء قعد وأکل لو المنکر في المنزل فلو علی المائدة لا ینبغي أن یقعد بل یخرج معرضا لقولہ تعالیٰ: فلا تقعد بعد الذکری مع القوم الظالمین، فإن قدر علی المنع فعل وإلا․․․ صبر إن لم یکن ممن یقتدی بہ فإن کان مقتدی ولم یقدر علی المنع خرج ولم یقعد إھ وفي الرد: قولہ “لا ینبغي أن یقعدٴٴ أي: یجب علیہ قال في الاختیار: لأن استماع اللہو حرام والإجابة سنة والامتناع عن الحرام أولی إھ․․․ إھ (۳) غذائیکہ بدست بے نمازی پختہ شود خوردن آں ہیچ مضائقہ ندارد ولاکن بہتر ہمیں است کہ طعام بدست نمازی وپابند شرع پختانیدہ شود اگر میسر باشد اما غذائیکہ بدست کافر یا مشرک پختہ شود اگر درو آمیختن حرام یا نجس را یقین یا ظن غالب نباشد خوردن آں طعام ناجائز وحرام نیست واگر باشد خوردن آں روا نیست، واگر ہردو احتمال بدرجہٴ مساوی باشند از خوردن آں احتراز باید کردہ واولیٰ ہمیں است کہ طعام بدست مشرک یا کافر پختانیدہ نشود۔


    واللہ تعالیٰ اعلم


    دارالافتاء،
    دارالعلوم دیوبند