• Miscellaneous >> Halal & Haram

    Question ID: 181416Country: Bangladesh

    Title:

    Are Squid and Octopus Halal or Haram?

    Question: Recently, Squid and Octopus are eaten hugely as the seafood at various restaurants in my country (Bangladesh). Could you please give me the right information on the basis of Quran, Hadith?

    Answer ID: 181416

    Bismillah hir-Rahman nir-Rahim !

    (Fatwa: 596/466/N=7/1442)

     

    According to Hanafis among the sea animals only fish is halal, no other animal is halal. And Squid and Octopus are not fish, thus according to Hanafis it will not be lawful to eat Squid and Octopus.

     

    قلت: أفتكره كل شئ في البحر أو في الماء سوى السمك؟ قال: “نعم، أكره أكله” (كتاب الأصل للإمام محمدؒ، كتاب الصيد والذبائح، باب صيد السمك وما يحل مما في البحر وصيد الجراد، 5: 372، ط: وزارة الأوقاف والشؤون الإسلامية، قطر).

     

    جميع ما في البحر من الحيوان يحرم أكله إلا السمك خاصة؛ فإنه يحل أكله إلا ما طفا منه ...... كذا في البدائع (الفتاوى الهندية، كتاب الذبائح، الباب الثاني في بيان ما يؤكل من الحيوان ومالا يؤكل، 5: 289، ط: المطبعة الكبرى الأميرية، بولاق، مصر)

     

    جميع ما في البحر (من الحيوان) محرَّم الأكل إلا السمك خاصة؛ فإنه يحل أكله إلا ما طفا منه وهذا قول أصحابنا رضي الله عنهم (بدائع الصنائع، أول كتاب الذبائح والصيود، 6: 183، ط: دارالحديث، القاهرة)

     

    ولا يؤكل من حيوان الماء إلا السمك بأنواعه كالجريث والمارماهي ولا يؤكل الطافي منه (ملتقى الأبحر مع المجمع والدر، كتاب الذبائح، 4: 162، 163، ط: دارالكتب العلمية، بيروت).

     

    و (لا) يحل (حيوان مائي إلا السمك) إلخ (الدر المختار مع رد المحتار، كتاب الذبائح، 9: 444، ط: مكتبة زكريا ديوبند)

    Allah (Subhana Wa Ta'ala) knows Best

    Darul Ifta,

    Darul Uloom Deoband, India